טקס ההתייחדות עם זכר חללי הנח"ל 2019

טקס ההתיחדות השנתי עם חללי הנח"ל נערך ב 12.6.2019, בנוכחות הרמטכ"ל , רב אלוף אביב כוכבי, אלופי צה"ל, מפקד חטיבת הנח"ל, בכירים במשרד הבטחון, הרשות המקומית פרדס חנה – כרכור, חברי העמותה והמשפחות השכולות.

לראשונה נערך גם הרצאה לפני הבאים לטקס וחיילי החטיבה על מבצע "אביב נעורים", כנגד מפקדת המחבלים בבירות, 1973, בו השתתפו אנשי הנח"ל המוצנח. אל"מ (מיל) אהרון סבג, ספר על הפעולה, שבעטיה זכה לעיטור המופת.

לגלרית התמונות – לחצו כאן

מדברי הרמטכ"ל:

החיילים והמפקדים, המונצחים באנדרטה זו", פתח את דבריו הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, "מספרים את סיפור מורשתה של החטיבה וכמו זועקים בשתיקתם את כאב האובדן, אובדן חייהם של אלו שבחרו לצעוד בדרך ההגנה והחלוציות".

"יקיריי, בני המשפחות השכולות – זהו הטקס שבו הכאב הפרטי הופך למשותף"', הוא אמר והוסיף: "אך בזכות כך מזכיר לנו כי את המחיר הכבד של משימת ההגנה, מחיר שאתם אלו שנדרשים לשאת מדי יום ביומו".

"אתם נושאים, אותו בכל רגע של חייכם", מתאר הרמטכ"ל, "מוצפים פעם אחר פעם, בסיפורים, בקולות ובתמונות המצטרפים לכדי דמותם של יקיריכם – מזכירים את החיוך המבויש שאיתר את פניו כשהבאתם בו בגאווה בטקס ההשבעה, את קולו הצרוד שבקע בצידו השני של קו הטלפון בסיומו של שבוע אימונים מפרך, את החיבוק האחרון שנתן טרם אחז בתרמילו ויצא מהדלת אותה סגר ולא פתח יותר".

מדברי מפקד החטיבה, אל"מ דן גולדפוס

חטיבת הנח״ל מורכבת מאנשים צעירים, פרטים פרטים, שונים.
אנו מורכבים מנשים, גברים, יהודים, נוצרים, מוסלמים, דרוזים ועוד.
מורכבים מאנשים שמחויבים לרעיון גדול, לרעיון שעובר מדור לדור, אנחנו מחוייבים לחיים כאן!
מחוייבים לרוח השותפות, לשירות, לרוח שלכן המשפחות ולחינוך שחינכתן את אהוביכם.
הרוח הזו שלכם, שלנו היא- רוח ישראלית, חזקה ומאחדת, מגנה ומנצחת.

מדברי יו"ר העמותה , אל"מ (מיל) רני שריר

בשלהי מלחמת העצמאות התמודדה המדינה הצעירה עם משימות לאומיות – התיישבות, קליטת עלייה, בִּיעוּר הבַּעֲרוּת ויִיצוּר מזון. התנועות ההתיישבותיות, שהיו חרדות לַהתיישבות וּלהקמת יישובים חדשים, פנו לראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן גוריון והציעו להקים מסגרת שירות מיוחדת בחלק מִשירות החובה בצה"ל, אשר תיתן מענה לַמשימות הצבאיות וְלִמשימות לאומיות אזרחיות כאחד.
עקב כך הוקם הנח"ל כְּחַיִל וּכְפִיקוד ייעוּדי, שחייליו שירתו במסלול שרות משולב- פרקים צבאיים ופרקים אזרחיים, ומשימותיהם נקבעו בהתאם להחלטות הממשלה.
המתנדבים לשרת בנח"ל התאפיינו בְּאיכותם ­– בנים וּבָנות שירתו ביחידות המובילות בצה"ל, השתתפו בתעסוקת הביטחון השוטף וּבַמלחמות, והקימו היאחזויות שהיו לימים ליישובי קבע אשר סימנו את גבולות מדינת ישראל. בה בעת, הם נַעֲנוּ לִמשימות לאומיות – חינוך, טיפול בנוער מנותק, קליטת עלייה וְטיפוח מסגרת תרבותית ייחודית – להקת הנח"ל.
בשנות השמונים שונתה מדיניות הממשלה: מפעל ההתנחלויות – הקמת יישובים קהילתיים ביהודה ושומרון קיבלו עדיפות ומשאבים, ונבלמה הקמת יישובים חקלאיים באמצעות היאחזויות. תנועות הנוער חדלו לחנך להגשמה בְּהתיישבות, והן מחנכות להגשמה בפעילות חברתית קהילתית באמצעות גרעיני נוער שמתנדבים למשימה. לגרעינים אלו מסלול שירות מיוחד במסגרת מערך מגן של קצין החינוך הראשי, והם פועלים בְּעיירות פיתוח וּבְשולי הֶעָרים הגדולות. פעילות מבורכת זו חיונית, אולם אינה עומדת בסדרי הגודל ובהיקף שבהם פעל הנח"ל בֶּעבר.
במהלך מלחמת לבנון הראשונה הוקמה חטיבת הנח"ל – חטיבת חי"ר סדירה, חטיבת חוד, שצמחה על מורשת הנח"ל. חטיבת הנח"ל חרטה על דגלה את "היתרון האנושי" ולוקחת חלק במטלות הביטחון השוטף ובהיערכות למלחמה. לנח"ל, לדורותיו, היסטוריה של ציונות, מורשת קרב מפוארת, הקמת היאחזויות שהפכו ליישובי קבע, קליטת עלייה, חינוך להתנדבות ותרומה להווי ולתרבות. מדובר בִּתרומה אדירה לביטחונה של מדינת ישראל.

במעלה הדרך – בַּהגנה על גבולות המדינה, במלחמות וּבֵיניהן – נפלו רבים מחברינו וּמחברותינו. במותם – ציוו לנו את החיים.
העמותה להנצחת חללי הנח"ל ומורשת הנח"ל פועלת להנצחת הנופלים וּלחיזוק הקשר עם המשפחות השכולות; העמותה מספרת את סיפורי הנופלים ואת סיפור הנח"ל לדורותיו. העמותה אף תומכת בַּחטיבת הנח"ל, וּבְסיוע משרד הביטחון והמועצה המקומית פרדס חנה – פועלת לקיים אתר הנצחה ראוי המאפשר לבני המשפחות להתייחד עם זכר יקיריהם.
כאן, באתר ההנצחה, מתקיימות פעילויות חינוכיות עניפות. חטיבת הנח"ל מקיימת כאן את טקסיה, ימי עיון וחינוך לַערכים וִימֵי מורשת. רִבְבות בני וּבנות נוער, תלמידי בתי ספר וחניכי תנועות הנוער מבצעים כאן פעילות חברתית, מחנאות והכנה לַשירות בצה"ל. הם מבקרים בחדר הזיכרון, כותבים למשפחות שכולות, סופגים ערכים של התנדבות, אהבת מולדת והקרבה.
בימים אלו, בסיוע אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון ואלפי בוגרי הנח"ל, מוקם כאן אתר מורשת לאומי. תצוגה מוזיאונית תספר את סיפורי הנח"ל בַּבִּיטחון וּבַהתיישבות, בַּחינוך וּבַתרבות.
אַחַי ואחיותַי גיבורי התהילה, שמותיכם חקוקים לָעַד על לוח הזיכרון. סיפור חייכם וּמוֹתכם מונצח. על הערכים שהוֹרשתם לנו אנו מחנכים דורות חדשים.
יהא זכר הנופלים ברוך.

דילוג לתוכן