אליהו (אליק) שומרוני

Shomroni

ראש האגף הראשון

אליהו (אליק) שומרוני נולד בחנוכה, שנת תרס"ט בכפר סידרובטיץ, באיזור קייב, שבאוקרינה. הוא גדל בעיירה מלין שבאותו האזור. בשנת 1912 עבר עם משפחתו לקייב. עד בואו לקייב הוא קיבל חינוך יהודי מסורתי מפי מלמדים שהקנו לו ידע בתנ"ך, בתלמוד ובעברית. בשנת 1922 התחיל את לימודיו בגימנסיה בקייב ששפת ההוראה בה היתה עברית.

בקייב הצטרף אליק לתנועת "השומר הצעיר". בתנועה הוא פעל בתחילה כחניך ואחר-כך כמדריך. בשנת 1925 הוא עלה לארץ-ישראל עם דודו.

בשל גילו הצעיר, לא הצטרף אליק מיד לקיבוץ, אלא נשאר עם משפחתו. בשנים הראשונות שלו בארץ-ישראל הוא היה פעיל בתנועת הנוער העובד, ובהקמת תנועת הנוער "הצופים העובדים".

בשנת 1927 הוא הצטרף לחבריו מן התנועה בברית המועצות, שעלו לארץ-ישראל והקימו בעמק הירדן את קיבוץ אפיקים.

בין השנים 1929 ל-1939 יצא אליק ארבע פעמים לשליחות מטעם תנועתו לחוץ-לארץ.

בין השנים 1945 ל-1947 הוא ריכז במזכירות מפלגת פועלי ארץ-ישראל (מפא"י) את פעילות תנועות הנוער שהיו קשורות למפלגה ואת הפעילות של המשמרת הצעירה של המפלגה.

בשנת 1947 בהיותו בשליחות תנועתו באירופה, נאסר אליק על-ידי משמר רוסי בעת שניסה לעבור את גבול הונגריה.

במהלך מלחמת השיחרור פנה ראש הממשלה ושר הבטחון, דוד בן-גוריון לאליק בבקשה להקים במשרד הביטחון את אגף הנוער והנח"ל. אליק היה זה שהקים למעשה את הנח"ל (נוער חלוצי לוחם) כחיל המשלב אימונים צבאיים עם עבודה חקלאית וחינוך לחלוציות לפי מסורת הפלמ"ח. את תפקידו כראש אגף הנוער והנח"ל במשרד הביטחון סיים אליק בשנת 1951.

תשעה חודשים אחר-כך הוא נבחר לתפקיד המזכיר של קיבוצו – אפיקים.

בן 46 היה אליק כאשר ניספה בעצרת שנערכה על חוף הכינרת ליד קיבוץ מעגן. העצרת התקיימה לזיכרם של הצנחנים, שליחי היישוב היהודי בארץ-ישראל באירופה במלחמת העולם השניה. במהלך העצרת נפל מטוס קל על קהל המשתתפים, בעת שהטייס ניסה להצניח איגרת לקהל המשתתפים. 17 איש נהרגו בתאונה (בהם 4 מבין הצנחנים) ו-25 נפצעו בה.

דילוג לתוכן